In de reisbranche
Beleving gaat hand in hand met duurzaam. Hier even in het kort wat we allemaal onder de term duurzaam verstaan. Duurzaam staat voor: milieuvriendelijk, sociaal cultureel en het is op de lange termijn gericht. People, Planet, Profit (ook wel bekend als de drie P’s) deze termen worden in harmonie ingezet en gebruikt om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Er volgt nu een omschrijving per term in het kader van de reisbranche.
People: de balans tussen de belanghebbende.
Planet: omgeving van de bestemming
Profit: winst
Een deel van de winst die je als reisorganisatie maakt investeer je bijvoorbeeld in het creëren van een nieuwe beleving, deze belevingen moeten steeds gekker, maar ook authentieker, exclusiever en bijzonderder zijn. En een deel van de winst investeer je in de P van Planet. Door duurzaam met de omgeving om te gaan en te zorgen dat de omgeving in een goede en natuurlijke staat behouden blijft, zorg je als reisonderneming dat je het gebied beschermd tegen milieuvervuiling, stroperij, massa toerisme enz. Toeristen zelf kunnen ook participeren in het natuurbehoud proces door bijvoorbeeld deel te nemen aan vrijwilligerswerk. Een beleving is afhankelijk van de omgeving. Als de omgeving vervuild en verwoest is, is de beleving ook verdwenen. Of het is een onvergetelijk nare beleving om te zien wat een mens allemaal kapot kan maken op de wereld.